Yksi ikävimmistä asioista opettamisessa on mielestäni
arvosanojen antaminen opiskelijoille. Annan mielelläni palautetta
opiskelijoiden työstä, vaikka hyvän palautteen kirjoittaminen voikin olla varsin
työlästä. Mutta opiskelijoiden suoritusten typistäminen yksiulotteiselle
arvosana-asteikolle tuntuu lähes väkivaltaiselta. Monesti myös mietin, miten
paljon hyötyä arvosanoista on. Auttavatko ne jollain tavalla opiskelijaa,
yliopistoa tai ylipäänsä ketään?
Opiskelijalle arvosana on heikosti toimiva palaute
osaamisesta. Silloinkin, kun arviointi on tehty huolellisesti ja opiskelijalle
on selvää, mitä hänen pitää osata saadakseen tietty arvosana, pelkästä
arvosanasta on usein mahdoton päätellä, missä osaamisalueissa olisi vielä
kehittämistä ja mitkä taas menivät hienosti. Arvosanaa on siis vähintään
täydennettävä sanallisesti. Jos arvosanan lisäksi saa huolellisesti laaditun
sanallisen palautteen, arvosanan tuoma lisäarvo palautteeseen on varsin
vähäinen.
Opiskelijoiden arvosanoista on aika harvoin kukaan
kiinnostunut yliopiston ulkopuolella. Suomessa, toisin kuin monissa muissa
maissa, valmistumisen jälkeen arvosanoja kysellään hyvin harvoin. Edes gradun
tai maisterintutkielman arvosana on harvoin esimerkiksi työnantajien
kiinnostuksen kohteena. Yliopiston sisällä arvosanoilla saattaa olla merkitystä
esimerkiksi haettaessa koulutusohjelmien suuntautumisvaihtoehtoihin tai
maisteriohjelmiin. Näidenkin kohdalla voisi pohtia, onko arvosanojen
vertaaminen paras tapa valita sopivimmat tai motivoituneimmat opiskelijat
Joskus arvosanojen antamista perustellaan sillä, että hyvien
arvosanojen tavoittelu saa opiskelijat tekemään ahkerammin töitä ja sitä kautta
myös oppimaan enemmän. Etenkin suoraan lukiosta ja ylioppilaskirjoituksista
tulleilla opiskelijoilla saattaakin olla jäljellä arvosanoihin keskittyviä
opiskelun motivoinnin keinoja, jolloin hyvän arvosanan tavoittelu saattaa
tosiaan tukea oppimista. Lisäksi arvosanat saattavat lisätä opintoihin
panostamista silloin, jos osasta opintoja annetaan arvosanoja ja osasta taas
ei: on ymmärrettävää, että opiskelijat panostavat enemmän niihin osiin, joista
arvosanoja on tarjolla. Mutta mikäli arvosanoja ei annettaisi ollenkaan, tätä
erotteluakaan erimerkityksisten kurssien välillä ei tietenkään olisi.
Arvelen itse, että mikäli arvosanoja ei annettaisi,
osaamisen taso, jolla kursseista päästetään läpi saattaisi muodostua nykyistä
korkeammaksi. Luulen, että ainakin itselleni olisi helpompaa vaatia
opiskelijoilta enemmän suorituksen saamiseksi, jos tietäisin, että kaikkien
suoritus olisi yhtä arvokas. En siis voisi paeta heikon suorituksen
läpipäästämisessä siihen, että arvosana on heikko. Tämä saattaisi parantaa
oppimista ja vastata paremmin sitä tosiasiallista tilannetta, että arvosanoilla
ei ole yliopiston ulkopuolella paljon merkitystä.
Arvosanoista ja feministisestä pedagogiikasta keskustellaan
kurssimme Helsingin-ryhmän järjestämässä tilaisuudessa 8.1.2020 kello 14-17
Taideyliopiston tiloissa. Tarkempaa tietoa kaikille kiinnostuneille avoimesta
keskustelutilaisuudesta on luvassa pian.
Riikka Taavetti
Riikka Taavetti
Kiitos Riikka tärkeästä blogikirjoituksestasi! Minä olen myös kärsinyt pakkonumeroarvioinnista assistenttina ja lehtorina toimiessani (vaikka täytyy myöntää, että opiskelijana oli kyllä hienoa, kun ilmoitustaululla oli tenttituloksena se kolmonen tai 3-, siihenhän sitä tuli tähdättyäkin). Useilla kursseilla sovittiin opiskelijoiden kanssa, että kurssista tulee kaikille vain "hyväksytty"-merkintä, enkä koskaan huomannut, että tämä olisi ainakaan vähentänyt opiskelumotivaatiota. Joskus 2010-luvun alussa ainakin Jyväskylän yliopistossa oli "järjestelmien takia" muka mahdotonta enää arvostella kursseja vain noin, eli oli pakko antaa numeroarvosanat.
VastaaPoistaOlen käyttänyt paljon aikaa siitä keskustelemiseen, mitä itse asiassa arvioidaan, kun annetaan kursseista numeroita. Lähtötasoa, oppimisprosessia, aktiivisuutta, lopputyötä vai mitä? Kenelläkään ei oikein ole näkemystä, varsinkaan niillä, jotka puolustavat numeroita henkeen ja vereen jotenkin objektiivisina mittareina.
Olisipa mahtavaa päästä osallistumaan teidän keskustelutilaisuuteenne! Toivottavasti saadaan ainakin lukea siitä myös täällä blogissa :)
Nykyisin onneksi palautteenannon käytännöt ovat kehittyneet (vaikka kehitettävää edelleen todella löytyy), mutta etenkin aiemmin numero oli usein ainoa palaute. Silloin hyvä numero oli tosiaan arvokas tieto omasta osaamisesta. Minua itseänikin mietityttävät arvioinnin yhdenvertaisuuden kysymykset ja juuri tuo, että mitä oikein arvioidaan. Tähänkin on olemassa onneksi pelkkää opettajan fiilistä parempia työkaluja, mutta ainakin monilla humanistis-yhteiskuntatieteellisillä kursseilla ei varmasti koskaan päästä eroon tulkinnasta ja sitä kautta arvioinnin subjektiivisuudesta.
VastaaPoista