Jos
joku asia minua ärsyttää nykyisessä mediakeskustelussa, se on "mielensä pahoittaminen, tarkemmin sanottuna retoriikka, jossa mikä tahansa kritiikki tai
yhteiskunnallisen epäkohdan esiin nostaminen leimataan vähättelevään sävyyn
mielensä pahoittamiseksi. Kiinnostavaa kyllä, tällaisessa retoriikassa asiallisesta
kritiikistä hermostumista ei nähdä mielensä pahoittamiseksi. Usein tuntuu
kuitenkin, että mielensä pahoittavat keskustelussa juuri ne, jotka vähättelevät
toisten kriittisiä huomioita tai syrjinnän kokemuksia mielensä pahoittamiseksi –
niin tunnepitoista tämä "mielensä pahoittamisen retoriikka" on.
Teoksessaan
Talouskasvua tärkeämpää. Miksi demokratia
tarvitsee humanistista sivistystä Matha C. Nussbaum argumentoi taidokkaasti
sokraattisen, toiset ihmiset huomioivan argumentoinnin puolesta. Vaikutuin
Nussbaumin ajatuksesta, että parhaimmillaan sivistynyt keskustelu auttaa
kohtaamaan toisen empaattisemmin, ja tällaisia keskustelun ja kohtaamisen taitoja tulisi opettaa kouluissa ja yliopistoissa. Nussbaum korostaa myös taiteen ja humanismin roolia näiden oppimisessa. Humanismin avulla sivistymme, taide avaa mielikuvituksemme, ja nämä ovat elintärkeitä taitoja demokratialle.
Humanistina sekä taiteen ja kulttuurin tutkijana Nussbaumin näkemykset viehättävät minua. On virkistävää lukea vaihteeksi
kirjoitus humanismin puolesta, kun taiteita tai humanismia ei juuri enää
arvosteta yliopistomaailmassa saati sen ulkopuolella. Kaikkialla jyllää
talouskasvun logiikka. Taide, kulttuuri ja sivistys jäävät jalkoihin. Kuten
Nussbaum osoittaa, pelkkään talouskasvuun keskittyminen johtaa kuitenkin
tärkeiden ihmisenä olemisen taitojen, kuten empaattisten
kohtaamisten, unohtamiseen. Myös keskustelu mielensä pahoittamisesta vaatisi
tällaisia kohtaamisia. Olen siis Nussbaumin kannalla: lisää humanistisia
aineita ja taideaineita opetusohjelmiin!
Väittäisin
kuitenkin, että demokratia tarvitsee myös feminismiä – ja feminististä
humanistista (tai humanismiin sisältyviä ongelmia pohtivaa posthumanistista)
ajattelua. Feministinen ajattelu on aina pureutunut erilaisten erojen
politiikkaan, ja juuri ymmärrys eroista ja niihin sisältyvistä valta-asemista
voi auttaa kohtaamaan toisia ihmisiä eettisemmin ja ystävällisemmin. Feministinen taiteen, kirjallisuuden ja median tutkimus auttaa myös ymmärtämään, millaisia konventioita ja vallan ilmentymiä Nussbaumin korostamiin taiteen kuvitelmiin sisältyy.
Väittäisin jopa,
että erojen politiikkaan syventyminen auttaa ihmisiä myös kohtaamaan eettisemmin
vieraslajisia olentoja, jopa sellaisia, joihin on vaikea suhtautua
"empaattisesti". Niinpä feminismillä on annettavaa suurten, koko maapalloa juuri nyt koskettavien kysymysten pohtimiseen.
Peräänkuuluttaisinkin
opetusohjelmiin sokraattisen keskustelun, humanistisen sivistyksen ja
taideaineiden mahdollistaman kuvittelun rinnalle feminististä sivistystä, jonka
avulla erilaisia eroja voi tunnistaa ja purkaa – ja oppia näkemään ihmiset ja
vieraslajiset olennot näiden erontekojen takana.
Aino-Kaisa
Koistinen
Kirjallisuus
Nussbaum,
Martha C. (2011): Talouskasvua
tärkeämpää. Miksi demokratia tarvitsee humanistista sivistystä. [Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities. Suom. Timo Soukola.] Hki: Gaudeamus.
Enpä voisi olla enemmän samaa mieltä. Feminististä ja humanistista sivistystä on tullut moneen kertaan ikävä sekä oman työpaikan että koko yhteiskunnan tasolla.
VastaaPoistaKiitos, Tuija! Pidänkin juuri sitä feministisen sivistyksen voimana, että sen avulla pystyy tarkastelemaan risteäviä eroja ja valta-asemia hyvin monilla tasoilla.
VastaaPoista